فرود يا لندينگ- هواپيماها چگونه فرود مي آيند؟

فرود يا لندينگ- هواپيماها چگونه فرود مي آيند؟

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس

موضوعات

میزکار کاربری

عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
ورود کاربران
نام کاربری
رمز عبور

چت باکس


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
 فرود يا لندينگ- هواپيماها چگونه فرود مي آيند؟
به جرات مي توان گفت که هيچ مانوري در پرواز، از اهميت فرود يا لندينگ برخوردار نيست. هر هواپيمايي که در حال پرواز باشد، سرانجام به دليل محدوديت سوخت، بايد در جايي فرود آيد و چه جايي بهتر از فرودگاه براي فرود! هميشه مي گويند که برخاست عملي اختياريست، اما فرود کاريست اجباري که به دقت و تمرکز فراواني نياز دارد. در اين درس، مطالب پايه اي و اساسي را براي فرود آوردن يک فروند سسنا 172 مي آموزيم. اگر اين درس را به خوبي ياد بگيريد، مطمئن باشيد که در فرود آوردن هواپيماهاي ديگر مشکل چنداني به جز يادگيري اصول جزئي فرود آن ها نخواهيد داشت. با هم درس را آغاز مي کنيم.
اولين فرودتان مبارک باشد!
تصور کنيد که در هواپيماي سسنا 172تان در حال پرواز با سرعت 65 نات هستيد. حالا چرا 65 نات؟ براي فرود آمدن، سرعت مشخصي لازم است. هميشه يک فرود خوب، فرودي است که با پايين ترين و کم ترين سرعت ممکن انجام شود. البته، در کنار در نظر گرفتن سرعت پايين، به ياد داشته باشيد که منظور از کم ترين سرعت ممکن، سرعتي است که بي خطرترين سرعت نيز باشد. سرعت فرود براي لندينگ اکثر هواپيماها حدود 30% بالاي سرعت استال يا وامانده شدن هواپيماست. البته حتماً به ياد داريد که گفتيم استال وضعيتي است که در اثر سرعت بسيار کم به وجود مي آيد و هواپيما به دليل نبود هيچ جريان هوايي رو بال ها، وامانده شده و به پايين سقوط مي کند. براي مثال سرعت استال سسنا 172 که روي سرعت سنج هم مشخص شده است، حدود 50 نات است. 30% بالاتر از اين سرعت، سرعت 65 نات است که حفظ اين سرعت براي لندينگ، مي تواند فرود خوبي را به دنبال داشته باشد. فراموش نکنيد که بزرگترين اشتباهي که خلبانان تازه کار هنگام فرود مرتکب مي شوند، فرود با سرعت زياد است. پس سعي کنيد که به خوبي سرعت هواپيمايتان را کنترل کنيد.

مسير گلايد يا Glide Slope براي فرود
يکي از پر اهميت ترين مسايل در فرود، مسير فرود يا گلايد سلوپ است. مسير فرود به مسير فرضي در آسمان گفته مي شود که اگر به درستي روي اين مسير و با سرعت مناسب حرکت کنيم، سرانجام در ابتداي باند فرود و در مناسب ترين محل فرود خواهيم آمد. حال شايد اين سوال برايتان پيش آيد که در آسمان طبيعتاً هيچ مسيري وجود ندارد که به وسيله آن، مسير فرود را دنبال کنيم، پس دنبال کردن مسير Glide Slope چگونه امکان پذير است؟

نمايش دهنده هاي مسير گلايد يا Glide Slope Indicators در فرودگاه ها
گفتيم که مسيرهاي فرضي که ما در ذهن خودمان تصور کرده ايم، در آسمان وجود ندارند. پس بايد چاره اي براي حفظ مسير گلايد انديشيده شود. باند فرودگاه هاي سراسر دنيا، در هر دو سر، اکثراً داراي نشان دهنده هايي به نام نمايش دهنده مسير گلايد هستند که اين نشان دهنده ها، به ما کمک مي کنند که به راحتي، مسير گلايد خود را تا انتهاي فرود دنبال نماييم. اين نشان دهنده ها بر دو نوعند: نشان دهنده هاي VASI يا Visual Approach Slope Indicator و نشان دهنده هاي PAPI يا Percision Approach Path Indicator. حال در زير، طرز کارکرد و شيوه استفاده ي هريک را فرا مي گيريم.

1- VASI Visual Approach Slope Indicator
اين نشان دهنده شامل چهار چراغ فلورسنت، دو عدد در يک سمت و دو عدد در سمت ديگر است. اين چراغ ها دو رنگ را مي توانند نمايش دهند، رنگ هاي سفيد و قرمز. بسته به ارتفاعي که داريد، رنگ اين چراغ فرق مي کند و به وسيله اين رنگ ها، به راحتي مي توانيد مسير گلايد خود را دنبال کرده و فرودي موفقيت آميز داشته باشيد. به شکل 1 نگاه کنيد.



شکل 1- نشان دهنده مسير فرود VASI يا Visual Approach Slope Indicator
تصور کنيد که در حال تقرب يا نزديک شدن به باند يا همان Approach هستيد. اگر باند داراي نشان دهنده هاي VASI باشد، چيزي شبيه به شکل بالا را در مقابل خود مشاهده خواهيد کرد. به سمت چپ تصوير 1 نگاه کنيد. اگر شما از مسير گلايد خود به سمت باند بسيار پايين تر قرار گرفته باشيد، هر چهار چراغ به رنگ قرمز در مي آيند. پس شما بايد بيشتر اوج بگيريد. حال به وسط تصوير نگاه کنيد. اگر دقيقاً بر روي مسير گلايد در حال حرکت به سوي باند باشيد، چراغ هايي که بالاتر قرار گرفته اند به رنگ قرمز و چراغ هاي پايين تر به رنگ سفيد در مي آيند. حال اگر شما بسيار بالاتر از مسير گلايد خود قرار گرفته باشيد، مطابق سمت راست تصوير، شما چهار چراغ سفيد را مشاهده خواهيد کرد. البته نور واقعي اين چراغ ها اکثراً نور زرد کم رنگ به جاي سفيد و نارنجي به جاي قرمز است. مي بينيد که به وسيله ي اين نشان دهنده، چقدر راحت مي توان مسير گلايد خود را تعيين کرده و به زيبايي به سمت باند حرکت کنيد.

2- PAPI Percision Approach Path Indicator
اين نشان دهنده، چيزي شبيه به VASI است، با اين تفاوت که اين نشان دهنده اغلب در فرودگاه هاي بزرگتر نصب مي شود و همانطوري که از نامش پيداست، داراي دقت بيشتري نسبت به VASI است و براي فرودهاي دقيق تر در هواپيماهاي عظيم الجثه به کار مي رود، چرا که نشستن در ابتداي باند، براي در اختيار داشتن باند کافي براي ترمز، براي اين هواپيما ها از اهميت ويژه اي برخوردار است. اين نشان دهنده شامل چهار چراغ فلورسنت است که برخلاف VASI، فقط در يک سمت باند نصب مي شود. به شکل زير، شکل 2 نگاه کنيد تا درک بهتري از اين نشان دهنده به دست بياوريد.


شکل 2- نشان دهنده مسير فرود PAPI يا Percision Approach Path Indicator

با توجه به شکل، طرز کار اين نشان دهنده بدين صورت است که اگر هر چهار چراغ که در يک رديف قرار دارند، به رنگ سفيد باشند، شما کاملاً بالاي مسير گلايد خود قرار داريد و مطمئناً از جايي غير از باند فرود سر در خواهيد آورد. اگر از سمت راست، يک چراغ قرمز روشن شده باشد، بدين معني است که شما کمي بالاي مسير گلايد خود قرار داريد. اگر دو چراغ به رنگ قرمز و دو چراغ به رنگ سفيد در آمده است، معني آن اين است که شما دقيقاً در مسير گلايد خود قرار داريد. اگر تعداد سه چراغ به رنگ قرمز در آمده و تنها يک چراغ به رنگ سفيد بود، بدين معني است که شما اندکي پايين تر از مسير گلايد خود قرار داريد. اگر تمام چراغ ها به رنگ قرمز در آمده باشند، جز اينکه به زودي به زمين برخورد خواهيد کرد نمي تواند هيچ معني ديگري داشته باشد!

قرار گرفتن روي مسير گلايد
مي بينيد که اگر به طرز صحيح از ابزارهاي نشان دهنده گلايد سلوپ استفاده نماييم، به راحتي مي توانيم مسير گلايد خود را تصحيح کرده و روي مسير درست قرار بگيريم. براي اين کار، مثلاً اگر شما بالاتر از مسير گلايد خود قرار داريد، مي توانيد از فنوني که براي کاهش ارتفاع در درسهاي قبلي فراگرفته ايد، استفاده کرده و روي مسير صحيح قرار بگيريد. همچنين اگر پايين تر از مسير مشخص شده قرار داريد، مي توانيد با استفاده از مهارت هايي که براي صعود فرا گرفته ايد، خود را به مسير صحيح گلايد برسانيد. پس از توضيحات اضافي خودداري کرده و تمرين براي قرار گرفتن روي مسير گلايد را به خود شما واگذار مي کنيم.

فلر کردن براي لندينگ يا Landing Flare
تصور کنيد با نرخ نزول 100 فوت بر دقيقه در حال کاهش ارتفاع و همچنين تقرب به باند هستيد و روي مسير صحيح گلايد قرار داريد. قطعاً اگر همين رويه را ادامه بدهيد، فرود خواهيد آمد. اما با وزني که هواپيما به چرخ ها و ستون چرخ ها وارد خواهد آورد، قطعاً به سازه چرخ ها و ارابه فرود آسيب رسيده و همچنين فرود نرم، زيبا و بدون تکاني نخواهيد داشت. تنها راه جلوگيري از وقوع اين مسئله، انجام دادن کاري به نام فلر يا Flare است. هنگامي که به طور کامل به باند نزديک شديد و در ارتفاع 6 تا 7 فوتي زمين قرار گفتيد، دماغه هواپيما را آن قدر بالا دهيد که سرعت هواپيما به طور کامل کاهش يافته و به آرامي چرخ هايتان سطح باند را لمس نمايد. به اين عمل، فلر کردن مي گويند. به ياد داشتن چند نکته در انجام فلر بسيار اساسي و مهم است. نخست اين که اگر فلر کردن را در ارتفاعي بالاتر از آنچه ذکر شد، انجام دهيد، هواپيمايتان استال کرده و وامانده خواهد شد و مستقيم به پايين سقوط کرده و به سطح باند کوبيده خواهد شد. نکته ديگر اين است که اگر با سرعت بالا سعي در انجام عمل فلر کردن داشته باشيد، چون دماغه هواپيما را بالا آورده ايد، بال هاي هواپيما به دليل سرعت زيادتان نيروي براي بيشتري توليد کرده و هواپيمايتان ارتفاع مي گيرد که يکي از بچگانه ترين اشتباه هاي هر شخص مبتدي در اولين فرود است.


شکل 3- فلر کردن براي فرودي نرم و زيبا
درس آينده در چه موردي است
درس آينده، يک بحث تکميلي در مورد چگونگي استفاده کردن از تريم تب ها، تريم کردن هواپيما، توضيح نشان دهنده هاي ديگر و چگونگي عملکرد فلپ ها و طرز استفاده از آن هاست. حتماً درس جلسه بعد را به خوبي مطالعه نماييد تا مهارت هاي خلباني شما براي دريافت گواهينامه SPL تکميل شود. در آخرين درس، توضيحاتي در مورد چگونگي انجام آزمون نهايي توسط شما و همچنين دريافت مدرک SPL ارائه خواهد شد که مطمئناً براي قبولي در آزمون نهايي اين گواهينامه مثمر ثمر واقع خواهد شد. موفق باشيد!
براي تمرين اين درس، فلايت سيمولاتور را اجرا کرده و سپس به قسمت Flying Lessons برويد. در قسمت Student Pilot، قسمت Lesson 5: Landings را کليک کرده و در گوشه سمت راست بالا، لينک Fly This Lesson Now را کليک کنيد. با انجام اين کار، شما کليه مراحل فرود را با معلم خلبان تمرين خواهيد کرد.

نویسنده : بازدید : 5117 نظرات() تاریخ : یک شنبه 22 مرداد 1391 ساعت : 22:1

مطالب مرتبط

    نظرات

    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه:







    • پیشنهادی
    • پربازدید
    • جدید
    • نظرات

    تبلیغات

    کسب درآمد

    نویسندگان

    نظر سنجی

    میزان علاقه مندی شما به شغل خلبانی چه قدر است؟

    تبادل لینک هوشمند

    تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بزرگترین وبلاگ خلبانی و آدرس aminflight.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






    امکانات وب

    خبرنامه وب سایت:





    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 16
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 24
    بازدید ماه : 60
    بازدید کل : 4406
    تعداد مطالب : 67
    تعداد نظرات : 0
    تعداد آنلاین : 1


    آپلود نامحدود عکس و فایل

    آپلود عکس



    کسب درآمد